When Art meets History: The languages of the Pysankas.

Easter around the world keeps traditions and curiosities such as sweets in Europe and the spring party in Japan. Hand-painted egg crafts still remain in the Czech Republic, as well as in Germany, where colorful Easter trees are decorated in homes and streets. Decorating eggs is a traditional folk art for many ethnic groups, especially those in Eastern Europe.

This year, students from Grade 2 were able to get to know more about Easter in other cultures and they wanted to know more about a country in particular: Ukraine.

Regarding the meaning and symbols of Easter, our children discovered the art of Pessankas or Pysankas: a hand-colored egg of Slavic origin and tradition. Its name derives from the verb “pysaty” and symbolizes life, health and prosperity. This traditional art of Ukrainians dates back to very ancient times, when they were prepared to give gifts to the deities in early spring.

The Polish word for the Easter egg is “pisanka”, which comes from the word “pisac”, meaning “to write.” The intricate designs are literally written on the eggs with a combination of techniques.

The children collectively created a code with symbols to represent the meaning of Easter and lines of hearts representing love, eggs representing life, triangles symbolizing the resurrection of Jesus, among others, were carefully traced on each Pesanka.

Check out the Pysankas carefully designed by our Grade 2 children and note that they are filled with lots of meaning and sensitivity.

Quando a Arte encontra a História: As linguagens da Pêssanka

A Páscoa ao redor do mundo guarda tradições e curiosidades como os doces na Europa e a festa da primavera no Japão. O artesanato de ovos pintados à mão ainda permanece na República Tcheca, bem como na Alemanha, onde árvores de Páscoa coloridas são decoradas em casas e ruas. Decorar ovos é uma arte popular tradicional para muitos grupos étnicos, especialmente os da Europa Oriental.

Este ano os alunos do Grade 2 puderam conhecer mais sobre a Páscoa em outras culturas e queriam saber mais sobre um país em particular: a Ucrânia.

Sobre o significado e os símbolos da Páscoa, nossas crianças descobriram a arte de Pêssankas ou Pysankas: um ovo colorido à mão, de origem e tradição eslava. Seu nome deriva do verbo “pysaty” e simboliza vida, saúde e prosperidade. Esta arte tradicional dos ucranianos remonta a tempos muito antigos, quando eles estavam preparados para dar presentes às divindades no início da primavera.

A palavra polonesa para o ovo de Páscoa é “pisanka”, que vem da palavra “pisac”, que significa “escrever”. Os desenhos intrincados são literalmente escritos nos ovos com uma combinação de técnicas.

As crianças criaram coletivamente um código com símbolos para representar o significado da Páscoa e, assim, linhas de corações representando o amor, ovos representando a vida, triângulos simbolizando a ressurreição de Jesus, entre outros, foram cuidadosamente traçados em cada Pêssanka.

Confira as Pêssankas cuidadosamente desenhadas por nossas crianças do Grade 2 e veja que estão repletas de significado e sensibilidade.

Ms. Camila Binha – Grade 2