Grade 1 leads an action of solidarity and learning.
Grade 1 students embarked on a journey that brought together imagination, collaboration, and the desire to do good. It all began with a visit from the Defensores da Natureza (4th-grade students), who presented a solidarity campaign. Inspired by this encounter, the children had a simple yet powerful idea: to create their own campaign to collect school supplies in support of Centro Educacional Emilie!
And so the project “A Donated Pencil, A Brightened Future” was born — an initiative built by many hands, hearts, and dreams. Each notebook, pencil, or backpack collected became not just a school item, but a symbol of hope and new possibilities for other children.
Literary inspiration also played an essential role in this journey. Through the reading of the book Flat Stanley, a character who transforms an unexpected challenge into an opportunity to help others, students discover that learning is also an act of solidarity.
The meetings between Grade 1 and the children from Centro Educacional Emilie were filled with affection and discovery:
– a shared Body and Movement class, where their bodies danced to the rhythm of cooperation;
– a simple yet meaningful gathering at the park, where play invited respect and friendship;
– exchanges of messages, Christmas cards, and friendship bracelets, symbolizing seeds planted with care.
Each gesture, each smile, and each moment of sharing showed the children that solidarity blossoms in the details: sharing space, welcoming others, listening with attention, and offering a helping hand. Through the interaction between the groups, bonds were formed and joyful memories were created to last forever.
The project leaves a clear message: small actions transform great stories. And when a school community comes together, each donated item brightens not only the path of those who receive it, but also of those who learn the value of giving.
After all, a pencil can spark futures — and solidarity can spark even more.
Um lápis doado, um futuro iluminado: Grade 1 promove uma ação de solidariedade e aprendizado
Os alunos do Grade 1 embarcaram em uma jornada que uniu imaginação, colaboração e o desejo de fazer o bem. Tudo começou com a visita dos Defensores da Natureza (alunos do 4° ano EF), que apresentaram uma campanha solidária. Inspiradas por esse encontro, as crianças tiveram uma ideia simples, mas poderosa: criar sua própria campanha para arrecadar materiais escolares em apoio ao Centro Educacional Emilie!
Assim nasceu a ação “Um lápis doado, um futuro iluminado”, um projeto construído a muitas mãos, corações e sonhos. Cada caderno, lápis ou mochila arrecadada tornou-se não apenas um material escolar, mas um símbolo de esperança e de novas possibilidades para outras crianças.
A inspiração literária também teve papel essencial nessa caminhada. A partir da leitura do livro “Flat Stanley”, personagem que transforma um desafio inesperado em oportunidade de ajudar o próximo, os alunos descobriram que aprender é, também, um ato de solidariedade. Os encontros entre as crianças do Grade 1 e do Centro Educacional Emilie foram marcados por afeto e descobertas
– uma aula compartilhada de Body and Movement, onde o corpo dançava ao ritmo da cooperação;
– um encontro no parque, simples e cheio de significados, onde o brincar convidou ao respeito e à amizade;
– trocas de mensagens, cartões de Natal e pulseiras da amizade, que simbolizaram sementes plantadas com carinho.
Cada gesto, cada sorriso e cada partilha mostraram às crianças que a solidariedade floresce nos detalhes: dividir o espaço, acolher o outro, ouvir com atenção, estender a mão. No convívio entre as turmas, laços foram criados e memórias felizes ficaram registradas para sempre.
O projeto deixa uma mensagem clara: pequenos gestos transformam grandes histórias. E quando uma comunidade escolar se une, cada material doado ilumina não apenas o caminho de quem recebe, mas também de quem aprende a doar.
Porque, afinal, um lápis pode acender futuros — e a solidariedade, ainda mais.
Professoras do Grade 1







