An amazing Science Show

Aiming at promoting integration between students of different ages, taking advantage of a common interest, the children from Preschool 3B were invited to attend a Science show, created especially for them, by the Grade 8 students!

Our kindergartners are experiencing an investigative journey in which they create potions, showing great enthusiasm for the discoveries in the physical world related to mixtures, combinations and transformations. This topic is aligned with the content developed in Grade 8, as they have been studying the differences between physical and chemical phenomena, and the evidence related to these changes. That’s why this moment of sharing was carefully thought about, so that the apprentices (and maybe future scientists) could raise hypotheses in an attempt to understand important concepts that are behind the experiences performed in the show. This is a fundamental characteristic of the natural sciences area, and sharing the discoveries made our presenters mobilize different concepts and establish fundamental relationships that contributed to an even more meaningful learning process.

In this playful moment, full of scientific knowledge, all students experienced unforgettable moments, as they left amazed and inspired by the performed experiments. A significant moment that allowed the exchange of ideas between different age groups, that counted with the participation of Ms. Thereza Andrada, drama teacher, who collaborated with important tips so that Grade 8 students could develop their scripts more easily, paying attention to the language used with the audience, and all that made them gain even more confidence for the big day! A partnership that may seem unlikely at first sight, but that surely gave us an appetite for more… HOORAY, TO THE SCIENCE!

*** *** ***

Um show de Ciências surpreendente

Com a intenção de promover uma integração entre alunos de diferentes idades, aproveitando um interesse em comum, as crianças do Preschool 3B foram convidadas a participar de um show de Ciências, elaborado especialmente para elas, pelos alunos do Grade 8!

A turma do Preschool 3B está vivenciando um percurso investigativo em que eles criam poções, demonstrando grande entusiasmo por descobertas do mundo físico relacionadas a misturas, combinações e transformações. Esse tópico vai ao encontro do conteúdo desenvolvido com o Grade 8, já que eles estão estudando a diferença entre fenômenos físicos, químicos e as evidências relacionadas a essas transformações. Por isso foi proposto esse encontro para instigar os pequenos (e quem sabe futuros cientistas) a levantar hipóteses na tentativa de compreender conceitos importantes que estão por trás das experiências mostradas no show. Essa é uma característica fundamental da área de ciências da natureza, e compartilhar as aprendizagens fez com que os nossos apresentadores mobilizassem diferentes conceitos e estabelecessem relações fundamentais que contribuíram para uma aprendizagem ainda mais significativa.

Neste momento lúdico, repleto de conhecimento científico, todos os estudantes vivenciaram momentos inesquecíveis, pois saíram maravilhados e inspirados com os experimentos realizados. Uma troca que possibilitou um intercâmbio de ideias entre faixas etárias diferentes, com o envolvimento até mesmo da professora Thereza Andrada, de teatro, que colaborou com dicas importantes para que alunos do Grade 8 pudessem desenvolver seus roteiros com mais desenvoltura, atenção com a linguagem utilizada para seu público-alvo e, com isso, ganharam ainda mais confiança para o grande dia! Uma parceria que poderia parecer pouco improvável à primeira vista, mas que nos deixou com gostinho de quero mais…. VIVA A CIÊNCIA!

Professores Fabio Pereira (professor de Science do Grade 8)
e Beatriz Calleja (professora do Preschool 3B)