Reading to become a competent reader

“You can find magic, wherever you look.
Sit back and relax, all you need is a book”.
Dr Seuss

Children go through phases of reading development from Preschool and throughout Elementary and Middle School — from exploration of books and reading images to independent reading.

Our second graders are beginning to read simple stories in the additional language. Gradually they are beginning to comprehend and extract meaning from what they read rather than just decoding a reading text in English. Now our little readers are able to comprehend the message it brings.

Reading is a fantastic way so children can build a deeper understanding about the world. After developing some of the skills needed for reading, such as letter-sound correspondence, our students have been challenged to practice reading in multiple ways, exploring different reading strategies, which contributes to the improvement of their vocabulary and development of both cognitive and socioemotional cognitive skills. Such an emphasis on reading at this stage of literacy aims to develop higher levels of focus and concentration. It also encourages the reader to solve problems they may not be familiar with.

One of our main goals in Grade 2 is to encourage children to read and also offer different moments so they can practice reading independently, and thus, become fluent readers. Every week they borrow books from the school’s library so they can also practice reading at home, as well as to nurture the pleasure of reading, sharing this moment with their families.

In fact, they read to become better readers, not only increasing their vocabulary and fluency, but also gaining autonomy as they expand their understanding about the world around them, their imagination and creativity.

Ler para se tornar um leitor competente

“Você pode encontrar mágica em qualquer lugar que olhar.
Sente-se e relaxe, tudo que você precisa é um livro”.
Dr.Seuss

As crianças passam por estágios de desenvolvimento de leitura desde o Preschool e ao longo do Ensino Fundamental – da exploração de livros e da leitura de imagem à leitura independente.

Nossos alunos do Grade 2 estão começando a ler histórias simples na língua adicional. Aos poucos eles estão começando a compreender e extrair significado do que leem, em vez de apenas decodificar um texto de leitura em inglês. Agora nossos pequenos leitores são capazes de compreender a mensagem que os textos trazem!

A leitura é uma maneira fantástica para que as crianças possam construir uma compreensão mais profunda sobre o mundo. Depois de desenvolver algumas das habilidades necessárias para a leitura, como a correspondência entre letra-som em inglês, nossos alunos foram desafiados a praticar a leitura de várias maneiras, explorando diferentes estratégias de leitura, o que contribui para o aprimoramento de seu vocabulário e desenvolvimento de habilidades cognitivas e socioemocionais. Tal ênfase na leitura nesta etapa da alfabetização visa ao desenvolvimento de níveis mais altos de foco e concentração. Também incentiva o leitor a resolver problemas que podem não ser familiares para eles.

Um dos nossos principais objetivos no Grade 2 é incentivar as crianças a ler e também oferecer momentos diferentes para que possam praticar a leitura de forma independente e, assim, tornarem-se leitoras fluentes. Toda semana elas fazem empréstimos de livros da biblioteca da escola para que também possam praticar a leitura em casa, além de nutrir o prazer de ler, compartilhando esse momento com seus familiares.

Na verdade, elas leem para se tornarem melhores leitoras, não apenas aumentando seu vocabulário e fluência, mas também ganhando autonomia à medida em que ampliam sua compreensão sobre o mundo ao seu redor, sua imaginação e criatividade.

Written by Ms. Camila Binha (Head Teacher) and Ms. Kelly Cristina Brito (Class Assistant)